Izotropické a anizotropické stavy

Izotropické stavy sú stále a
rovnaké aj keď sa podmienky menia. Vonkajšie okolnosti nemajú
vplyv na vnútorné prežívanie a následne ani na vyžarovanie do
okolia. Prežívanie týchto životných kvalít ovplyvňuje
vonkajšie prostredie skôr sálavým spôsobom, nakoľko zdroj sa
nachádza v strede človeka a sála túto bezpodmienečnosť do
všetkých strán rovnako.
Anizotropické stavy sa menia často a rôzne podľa vonkajších podmienok (miesta, situácie, ľudia). Toto prežívanie následne ovplyvňuje vonkajšie prostredie v ktorom sa jedinec nachádza a tým sa spätne ovplyvňujú vlastné vnútorné prežívanie. Je to určitý spôsob saṃsāry*, ohraničený pre tento jeden život (konkrétne situácie či vzťahy) a človek je neustále "dosadzovaný" do podobných rolí, kým nepochopí svoju masku a dobrovoľne ju nezloží z tváre. Pravdivosť a úprimnosť k sebe samému nás môže doviesť k ukončeniu samsáry v konkrétnej situácií a premene anizotropického stavu na stav izotropický.
Anizotropické stavy ovplyvňujú vonkajšie prostredie jednosmerným alebo striedavým prúdením energií, ktoré vychádzajú z ohraničených centier či "bodov". Menia svoju intenzitu a rovnako sa môže meniť aj prúdenie z jednosmerného na striedavé. Pokiaľ nedôjde k rozpoznaniu a celistvosti, nie je možné vystúpiť z prežívania izotropických stavov a sme neustále "dosadzovaný" do podobných situácií - poskytuje sa nám tým možnosť pochopiť = dostávame učenie.
Izotropické stavy sú najmä:
bezpodmienečná láska = súcit
bezpodmienečný rešpekt = úcta
bezpodmienečná vďačnosť = pokora
bezpodmienečná morálka = mravnosť
bezpodmienečná zásadovosť = loajalita
bezpodmienečná dôvera = oddanosť
bezpodmienečné dávanie = štedrosť
bezpodmienečné prijímanie = trpezlivosť
bezpodmienečný obdiv = múdrosť
bezpodmienečná odvaha = vytrvalosť
bezpodmienečná koncentrácia = mier
Anizotropické stavy sú najmä (od - po + všetko medzi tým):
láska = od milujúcej po nenávisť
rešpekt = od obdivu po odpor
vďačnosť = od prijímajúcej po nevďak
zásadovosť = od striktnej hranice po bezhraničnosť
dôvera = od viery po nedôveru
dávanie = od nepodmieneného po podmienené
odvážnosť = od hlúposti po paralýzu
koncentrácia = od bdelosti po "spánok"
hnev = od tichého po fyzickú agresivitu
žiadostivosť = od chamtivosti po lakomstvo (zaslúžim si JA/TY vs. nezaslúžim si JA/TY)
*saṃsāra
- koncept neustáleho znovuzrodzovania (v tomto ponímaní chápaný
ako koncept neustáleho dosadzovania do rovnakých rolí a situácií)